Reklama
 
Blog | Adam Javůrek

Řekni mi, co posloucháš, a já ti povím, jaký jsem

V článku Špicluj sám sebe jsem napsal: "na adrese http://last.fm/group/respekt se můžete přihlásit do skupiny čtenářů Respektu. Last.fm poté vytvoří žebříčky, co čtenáři Respektu poslouchají, a poskládá nám z této hudby společné "rádio". Pokud budou podobné pokusy fungovat, budeme nacházet novou hudbu a dozvíme se něco o svém okolí. Pokud ne, aspoň si vyzkoušíme, co lze provádět s údaji, se kterými si doposud hráli jen internetoví špioni."

K dnešnímu dni má skupina Respekt 47 členů (díky!). Neskromně si dovolím označit pokus za úspěšný. Je to číslo skoro 5x větší, než jaké jsem očekával.

A na druhou stranu je to číslo stále malé na to, aby nám týdenní
statistiky uměly něco říct. Je jasné, že u pěti desítek lidí se vkus
jen málokdy střetne, takže na prvenství stačí pět či šest fanoušků a na
druhém místě se pravidelně mačká mnoho různých jmen.

Interpretace je pak uměním manipulace. Můžu říct: čtenáři Respektu poslouchají popinu (Red Hot Chilli Peppers, U2, Dido, AIR) a zrovna tak mohu hlásat, že se dobře orientují v soudobých trendech kriticky ceněné hudby (Juana Molina, Sufjan Stevens, Tom Waits, Modest Mouse).

Ještě víc mě zajímá, jak by se této hračky dalo dále využít.
Ano, jsme v bližším kontaktu se čtenáři, z abstraktních představ nám
zreálněli – známe jejich vkus, z profilů vidíme jejich tváře a známe také jejich blogy. V novoročním čísle by mohl být nějaký celkový žebříček. Není to málo na takový drobný pokus. Ale co dál?

Jedna věc by tu možná byla. Rád bych těm 47 účastníkům poděkoval jednou mp3kou zdarma
(těšte se/bojte se co nevidět). Nemohl by to být v budoucnu dobrý
způsob propagace méně viditelné, ale o to zajímavější hudby? Představa:
ve skupině Respekt je třeba 500 čtenářů. Malé vydavatelství YZ vydá
desku zajímavé kapely XZ. Jednu mp3ku nám dají k dispozici, získají tak
pozornost a zároveň mohou sledovat, jak se písním daří ve statistikách
a komentářích. Čtenáři mají ochutnávku zdarma. Každý vyhrává. Nějaké
další možnosti?

Možná je to hloupost, ale proč si s webem nehrát. S těmi s údaji, se
kterými si doposud hráli jen ti zatracení internetoví špioni…

Reklama