Reklama
 
Blog | Adam Javůrek

Pět set eur za hvězdu

Karel Gott stál u zrodu "waparazzi" (jeden z neologismů pro armádu amatérských paparazzi), psaly o něm New York Times a bůhví, jestli o tom vůbec ví. Jestli ne, tak se společně s ostatními celebritami brzo poučí...

Posledních pět let se mezi žurnalistickými vizionáři vedou nadšené debaty o tom, že fotoaparáty v mobilech způsobí revoluci. Náhodný kolemjdoucí pohotově vyfotil bankovní lupiče. Kluk utekl neúspěšnému únosci a ještě stihl pořídit pěkný snímek. Fotografie z mobilu pomohla odhalit viníka autonehody. Těch příběhů je už hezká řádka, všechny vzbuzují naději a stojí za to se tím zabývat.

Ale zrovna tak je jasné, že takové dojemné historky budou vždy v menšině. Není důvod, proč si myslet, že vstupujeme do éry uvědomělých občanů s digitální zbraní. Spíš nás čeká svět s miliony paparazzi. Nad tím se dá moralizovat – nebo toho využít.

Zatímco já se zdržuju s první možností, bulvární deník Bild to vzal za ten druhý konec, jak píšou NY Times. Čtenáři posílají své úlovky redakci a Bild platí obvykle 500 eur za každý přetištěný snímek. Informační hodnota snímků je báječná: Franz Beckenbauer ve slamáku, Karel Gott u kočárku, komik Otto se zmrzlinou…

Reklama

Zájem amatérských paparazzi je velký. V době MS ve fotbale dorazilo na redakční mail i tisíc kousků denně. Vyprávím to kamarádovi a on mi říká: "Já takhle viděl Bartošku, jak si šel odskočit do křoví. Kdybych měl foťák, taky ho taky vyblejsknu." Pravda. Nehrál v nějakém německém filmu?