Reklama
 
Blog | Adam Javůrek

Vydavatel NY Times: Nevím, jestli budeme za pět let tisknout noviny

Vydavatel NY Times Arthur Sulzberger měl na konferenci v Davosu nečekaně hovornou náladu. Některé jeho výroky vyvolaly velkou pozornost a není se co divit. Sulzberger dle deníku Haaretz například řekl: "Opravdu nevím, jestli budeme za pět let tisknout Timesy. A víte co? Je mi to jedno."

Na světě existují dvě debaty, které mě neskutečně nudí. První řeší, jestli jsou bloggeři novináři, a druhá se točí kolem toho, jestli internet zlikviduje tištěné noviny. Ale když muž číslo jedna v novinách číslo jedna řekne, že netuší, jestli bude za pět let existovat tištěná verze novin, začíná to být zajímavé.

Arthur Sulzberger to vzal za správný konec, když řekl, že je mu to jedno. Dobře připravené mediální firmy se to nijak nemusí dotknout a může jí být jedno, jestli bude své obsahy šířit na papíru, na monitorech nebo v e-paperech. Pro mediální firmu není tento posun žádným problémem.

Jsou tu tři jinačí problémy. Dva malé, jeden velký.

Reklama
  1. Problém pro novináře
    …kteří musí posun, pokud k němu dojde, skousnout a přeškolit se na jiné médium s jinými specifiky. Je to úkol i pro příslušné fakulty. 🙂
  2. Problém pro čtenáře
    Nedobrá zpráva by to byla také pro nás, čtenáře tištěných novin. Nicméně technooptimisticky věřím, že rozvoj e-paperů naše strádání a ztrátu milovaného papírového fetiše změkčí. Mám rád tištěné noviny, ale život bez nich si představit dokážu.
  3. Problém pro společnost
    Poslední háček se týká jaksi rovnou celé společnosti. Není jisté, zda internetová žurnalistika bude stejně silná jako papírová a zda transformace nezmrzačí to nejdůležitější: investigativní žurnalistiku. Obchodní model postavený pouze na reklamě a s nulovými příjmy za předplatné mi vůbec přijde rizikový.
    Cestou může být experimentování s online předplatným. Zatím to ovšem vypadá, že tohle je nyní cesta pouze pro pornostránky a pár vyvolených ekonomických titulů. A ani ty si nevedou vždy dobře. Wall Street Journal tvrdí, že je úspěšný, Financial Times naopak, zdá se, od placeného přístupu zvolna upouštějí. Na druhou stranu právě NY Times si nevedou se svým placeným programem TimesSelect špatně…

Sulzberger řekl více zajímavých věcí. Čekal jsem, jestli tu hlavní nebude dementovat (resp. dodatečně zmírňovat, aby uklidnil redakci), ale zatím nic.

"We are curators, curators of news. People don't
click onto the New York Times to read blogs. They want reliable news
that they can trust," he says.

(…) "But the paper can integrate material from bloggers
and external writers. We need to be part of that community and to have
dialogue with the online world."

(…) You're one of the few papers that continues to
print on broadsheet, which people consider to be too big and clumsy.
Until when?

"Until when? The New York Times has no intention
of changing that," Sulzberger promises. At any rate, transitioning from
broadsheet to tabloid would be prohibitively expensive, he says.