Reklama
 
Blog | Adam Javůrek

Webové kladivo na politiky (3. místo)

Aneb Jak se český internet na pár dní změnil v jeden velký Dikobraz a jak se našlo štěně.

To si takhle před dávnými lety, v srpnu 2004, vyrazil čerstvý
absolvent VŠE Martin Petříček na
Smíchovské nádraží. Tam zahlédl billboard s tváří Stanislava Grosse a nápisem „Jsem sociální demokrat". Bizarní
billboard si vyfotil a umístil na svůj blog martian.cz. „Vůbec jsem nečekal, že během několika dní bude přegrossováno,"
poznamenal si o několik dní později.

Jeho fotka přímo volala po parodování. Kompozice geniální:
tvář skandálního politika, prostor pro slogan, pod billboardem lavička, na ní
šifra „Štěně se našlo" a vedle trochu ušuntělý pán či bezdomovec.

Fotky se ujal Athur
Dent
a zmixoval ji. Pak se do hry zapojil Kamil Okáč a vytvořil SG Creator, v němž mohl každý snadno
vytvořit svůj vlastní remix billboardu a na svůj výtvor dostal trvalý odkaz. „Zájem byl takový, že autor musel kvůli
vysokému trafficu projekt přesunout na jiné stránky. Toho času už lidé
vymysleli přes třináct set grossovských variací (byť ty vtipné je nutné složitě
vyzobávat),"
říkal jsem si tehdy. Teď je počet – hrubě podle hodnoty id v URL obrázku – 38.379. Samozřejmě
je nutné počítat s tím, že většina z nich jsou asi hokuspokusy a výtvory
o hodnotě „Ahoj Bětuš!"

Reklama

Pán na lavičce, Martin Petříček a Kamil Okáč jsou pro mě druhé viceosobnosti roku, IMHO za rok 2004. Byl to pro mě první český, ze
spodu vzniklý mem s poměrně velkým dosahem. Ochutnávka webu 2.0, read/write webu a dalších
klíčových slov či humbuků (vyberte si dle své preference). Neříkám, že první.
Ale první pro mě, první, kdy mi to došlo.

(Ještě bych si mohl zanadávat na téma Kterak se
z nečekaných memů stal byznys, plánovaný, chtěný a otravný virální
marketing a jak se mi někdy zvedá žaludek, jen co vidím nápis pošli odkaz svejm kámošům, ale to si
nechám na důchod, dobu mrzoutství a života mužů na lavičce.)